Astronomiåret 2009

Det internasjonale astronomiåret 2009

2009 er erklært Det internasjonale astronomiåret av FN og UNESCO. Året skal markere at Galileo Galilei for 400 år siden rettet det første astronomiske teleskop opp mot himmelen og utløste en vitenskapelig revolusjon som for alltid endret menneskenes verdensoppfatning. En rekke internasjonale såvel som nasjonale markeringer og arrangementer skal vekke interessen og forståelsen for astronomi og menneskets plass i det store univers.

Mer informasjon finnes på side 71–73 i Himmelkalenderen 2009 samt på den internasjonale hjemmesiden for astronomiåret: www.astronomy2009.org. Sjekk også den flotte, norske traileren her.

Følg med fram mot 2009 og forbered dere på å rette blikket opp på natthimmelen og ut i universet. Himmelkalenderen 2009 holder selvsagt styr på alle himmelbegivenheter synlige fra Norge og tilbyr dessuten en lettfattelig og rikt illustrert astronomisk håndbok – den ultimate følgesvenn for astronomiåret.