Om nettstedet

Velkommen til himmelkalenderen.com – et nettsted om astronomi og himmelbegivenheter, drevet av astronom Jan-Erik Ovaldsen.

Bøker

Her presenteres Himmelkalenderen, en lettforståelig astronomisk håndbok og almanakk som utkommer hver høst, og Himmelen sett fra Jorda, en stor astronomisk bildebok.

På himmelen i år

Synligheten av planetene observert fra Norge finner du på Planetene i år. For en oversikt over kommende sol- og måneformørkelser, se Formørkelser i år. Disse og mange andre store og små himmelbegivenheter er omtalt i Himmelkalenderen.

Astrobloggen skriver jeg om astronomi og aktuelle himmelbegivenheter som kan sees fra våre breddegrader. Av personlige grunner er bloggaktiviteten varierende, men jeg vil forsøke å tipse om større begivenheter også i tiden framover.

Flere astronomiressurser

Under «Mer» i toppmenyen finner du flere nyttige ressurser, deriblant en enkel innføring i astronomi, observasjonstips for nybegynnere, oversikt over meteorsvermer, astronomiske ordforklaringer med mer.

For øvrig inneholder Astrolinker en stor samling linker relatert til astronomi og verdensrommet på både norske og internasjonale nettsider.

Jeg er utdannet astronom, eller astrofysiker om du vil, og er opprinnelig fra Hamarøy i Nordland, men nå bosatt i Oslo. Jeg har studert astronomi, matematikk, fysikk og informatikk ved Universitetet i Oslo. Hovedfag i astronomi ble avlagt ved Institutt for teoretisk astrofysikk i 2002, og senere forskning på PhD-nivå har dreid seg om såkalte gammaglimt og deres vertsgalakser. I 2008 og 2009 jobbet jeg med Det internasjonale astronomiåret 2009.

denne siden finnes informasjon på engelsk om tidligere forskning, publikasjoner og erfaring.

Kontaktinformasjon

Informasjon til presse og medier

Korte tekstutdrag og egne illustrasjoner på nettsiden kan brukes fritt mot kreditering og link til himmelkalenderen.com.

Eventuelle henvendelser tas på e-post da jeg ikke er tilgjengelig på telefon.

Brief bio in English

I’m an astronomer and author from Norway. I grew up in a small county called Hamarøy in northern Norway, but I’ve lived in Oslo since 1996. In 2002 I finished my Master’s thesis in astrophysics at the Institute of Theoretical Astrophysics, University of Oslo. Subsequent (PhD level) research included gamma-ray bursts and their host galaxies. Every year I publish an astronomical handbook and almanac called Himmelkalenderen («The Celestial Calendar»). In 2007 I published a large-format astronomical picture book titled Himmelen sett fra Jorda («The Heavens seen from Earth»). During 2008 and 2009 I was part of the Norwegian committee for the International Year of Astronomy 2009.

Please see this page for more information in English about my previous research, publications and experience.

Teknisk

Jeg har webhotell hos norske PRO ISP.

Bakgrunnsbildet øverst på siden tilhører ESO/J. Emerson/VISTA, HLA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA) og R. Gendler.