Astrobloggen

Totale solformørkelser og måneformørkelser i Norge

De neste totale formørkelser i Norge

Solformørkelser og måneformørkelser er populære himmelbegivenheter blant folk flest fordi de er enkle og interessante å observere. De totale variantene er selvsagt de mest severdige og spektakulære. Her følger en kort oversikt over totale formørkelser som kan sees fra Norge i både nær og fjern framtid.

Planeter og formørkelser

Planetene og formørkelser i 2020

Den astronomiske håndboka Himmelkalenderen inneholder blant annet oversikter over kommende sol- og måneformørkelser og planetenes himmelvandringer og synlighet fra Norge gjennom året. Deler av denne informasjonen er også tilgjengelig her på nettsiden. Du finner linker til de oppdaterte oversiktene i hovedmenyen øverst på siden.

Kalender januar 2020

Skrivebordsbakgrunn januar 2020

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden byr på en illustrasjon av Mars’ våte fortid for nesten 4 milliarder år siden. I dag er planetens atmosfære mye tynnere enn den var før, og det lave trykket på overflaten umuliggjør flytende vann.

Kalender desember 2019

Skrivebordsbakgrunn desember 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens motiv er den vakre spiralgalaksen NGC 5643 i stjernebildet Ulven på den sørlige himmelhalvkule. Galaksens diameter er ca. 100 000 lysår, mens avstanden fra Jorda er om lag 55 millioner lysår.

Stjerneskudd i månelys

Tre meteorsvermer og en liten måneformørkelse

Leonidene og Geminidene er to velkjente førjulssvermer, der sistnevnte som regel er betydelig mer tallrik og pålitelig. I 2019 forstyrres dessverre begge svermene av sterkt månelys, så forventningene må senkes kraftig. Det lover bedre for Kvadrantidene like over nyttår, da vi i tillegg kan oppleve en liten måneformørkelse.

Topp 10 2020

Topp 10 bilder fra Himmelkalenderen 2020

Mer enn 140 fargesprakende astronomibilder er med å krydre det omfattende faktastoffet i boka Himmelkalenderen. Størstedelen av bildematerialet skiftes ut mellom hver utgave. Her presenterer jeg ti av mine favorittbilder (med beskrivelser) fra 2020-utgaven.