Astrobloggen

Kalender oktober 2019

Skrivebordsbakgrunn oktober 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens bilde er tatt ved ESOs Paranal-observatorium i Chile og viser Melkeveien som et lysende bånd over nattehimmelen. Den svakt lysende domen til høyre er del av taket på hotellet der astronomene bor.

Himmelkalenderen 2020

Ny utgave: Himmelkalenderen 2020

15. årgang av Himmelkalenderen kan nå bestilles her på nettsiden. Denne lettleste astronomiske håndboka på 224 sider er beregnet på alle som er interessert i universet og stjernehimmelen. Den inneholder en ukekalender for 2020 som også holder deg oppdatert på alt som skjer på himmelen. De resterende 160 sidene gir en lettfattelig og rikt illustrert gjennomgang av astronomiens viktigste emner.

Merkurpassasjen 2019

Merkur-passasje 11. november 2019

Mandag 11. november 2019 fra kl 13:35 til 19:04 vil den lille planeten Merkur passere sakte foran solskiven. En slik Merkur-passasje inntreffer høvelig sjeldent; neste sjanse kommer ikke før om 13 år. I Norge kan første del av begivenheten observeres fra rundt Tromsø og sørover ved hjelp av kikkert eller teleskop og et skikkelig solfilter.

Kalender september 2019

Skrivebordsbakgrunn september 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden byr på en illustrasjon av Starship, et gjenbrukbart, 55 meter langt romskip som SpaceX skal sende rundt Månen tidligst i 2023. En gruppe kunstnere vil være passasjerer, og billettene er betalt av en japansk milliardær.

Kalender august 2019

Skrivebordsbakgrunn august 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden byr på en kunstnerisk framstilling av en såkalt protoplanetarisk skive av støv og gass rundt en ung stjerne. Det er i slike skiver planeter etter hvert vokser fram.

Kalender juli 2019

Skrivebordsbakgrunn juli 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden viser atmosfæren til solsystemets klart største planet, Jupiter, brettet ut i all sin prakt. De lyse og mørke båndene kalles henholdsvis soner og belter. Den store røde flekk sees til høyre.