Astrobloggen

Delvis måneformørkelse

Delvis måneformørkelse 16.–17. juli 2019

På kvelden tirsdag 16. juli 2019 og utover natta inntreffer en delvis måneformørkelse der godt over halvparten av måneskiven formørkes. I Norge kan begivenheten observeres lavt på himmelen fra Trøndelag og sørover etter at Månen har stått opp. Fri sikt og klar himmel mot sørøst kreves.

Kalender juni 2019

Skrivebordsbakgrunn juni 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden tar vi et nært blikk på vår egen planet, nærmere bestemt Paris nattestid. Blinkskuddet er tatt fra Den internasjonale romstasjonen (ISS), som kretser ca. 40 mil over jordoverflaten og gjennomfører 15,5 omløp hver dag.

Kalender mai 2019

Skrivebordsbakgrunn mai 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden byr på en illustrasjon av materieskiven, en såkalt akkresjonsskive, omkring det supermassive sorte hullet i midten av den elliptiske galaksen M87. Vi ser også en jetstrøm av høyenergetiske partikler som skyter ut fra sentralområdet.

Kalender april 2019

Skrivebordsbakgrunn april 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens bilde viser et utsnitt av galaksehopen Abell 2744 i Billedhuggeren. Galaksene står for kun 5 % av den totale masse i hopen. Resten utgjøres av supervarm gass (20 %) og mørk materie (75 %).

Kalender mars 2019

Skrivebordsbakgrunn mars 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden byr på en illustrasjon av NASA-sonden InSight, som i slutten av 2018 landet på sletten Elysium Planitia på Mars. Blant instrumentene er en seismograf og en temperatursensor som skal bankes 5 meter ned i bakken. Undersøkelsene vil starte snart.

Kalender februar 2019

Skrivebordsbakgrunn februar 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens bilde viser Occator-krateret på dvergplaneten Ceres. De lyse flekkene ser ut til å inneholde natriumkarbonat, en type salt som trolig har kommet innenfra Ceres. Funnet tyder på at kloden i nyere geologisk tid har hatt flytende vann under iskappen.