Astrobloggen

Kalender oktober 2020

Skrivebordsbakgrunn oktober 2020

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden byr på en fotomontasje av den totale solformørkelsen 21. august 2017. I midten blokkerer Månen hele solskiven – bare Solas korona (ytre atmosfære) titter fram. Til venstre og høyre sees bilder tatt like før/etter totaliteten.

Himmelkalenderen 2021

Ny utgave: Himmelkalenderen 2021

16. årgang av Himmelkalenderen kan nå bestilles her på nettsiden. Denne lettleste astronomiske håndboka på 224 sider er beregnet på alle som er interessert i universet og stjernehimmelen. Den inneholder en ukekalender for 2021, som også holder deg oppdatert på alt som skjer på himmelen. De resterende 160 sider gir en lettfattelig og rikt illustrert gjennomgang av astronomiens viktigste emner.

Kalender september 2020

Skrivebordsbakgrunn september 2020

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens motiv er stjernetåkene NGC 2020 (nede til venstre) og NGC 2014. Begge tilhører et enormt stjernedannelsesområde i nabogalaksen Den store magellanske sky på den sørlige himmelhalvkule.

Kalender august 2020

Skrivebordsbakgrunn august 2020

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden byr på en illustrasjon av robotbilen Perseverance, som skal lande på Mars i februar 2021. Med seg har den bl.a. 23 kameraer, spektrometer, bakkeradar laget i Norge, værstasjon, helikopterdrone, to mikrofoner og kjernebor.

Kalender juli 2020

Skrivebordsbakgrunn juli 2020

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens bilde viser den lyssvake refleksjonståken IC 2118, også kalt Heksehodetåken. Tåken inneholder kosmisk støv, som reflekterer lyset fra den klare stjernen Rigel (til venstre) i stjernebildet Orion. Avstanden fra Jorda er ca. 1000 lysår.

Kalender juni 2020

Skrivebordsbakgrunn juni 2020

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens motiv er Rosettåken i Enhjørningen. Hydrogengassen i tåken får tilført energi fra unge, massive stjerner som hører til stjernehopen i midten, og sender så ut lys med en karakteristisk rød farge. Tåkens diameter er 130 lysår.