Astrobloggen

Kalender desember 2019

Skrivebordsbakgrunn desember 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens motiv er den vakre spiralgalaksen NGC 5643 i stjernebildet Ulven på den sørlige himmelhalvkule. Galaksens diameter er ca. 100 000 lysår, mens avstanden fra Jorda er om lag 55 millioner lysår.

Stjerneskudd i månelys

Tre meteorsvermer og en liten måneformørkelse

Leonidene og Geminidene er to velkjente førjulssvermer, der sistnevnte som regel er betydelig mer tallrik og pålitelig. I 2019 forstyrres dessverre begge svermene av sterkt månelys, så forventningene må senkes kraftig. Det lover bedre for Kvadrantidene like over nyttår, da vi i tillegg kan oppleve en liten måneformørkelse.

Topp 10 2020

Topp 10 bilder fra Himmelkalenderen 2020

Mer enn 140 fargesprakende astronomibilder er med å krydre det omfattende faktastoffet i boka Himmelkalenderen. Størstedelen av bildematerialet skiftes ut mellom hver utgave. Her presenterer jeg ti av mine favorittbilder (med beskrivelser) fra 2020-utgaven.

Kalender november 2019

Skrivebordsbakgrunn november 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens motiv er Helixtåken, en såkalt planetarisk tåke av lysende gass som er blitt kastet vekk fra en døende, sollignende stjerne. Objektet holder til i stjernebildet Vannmannen, og avstanden fra Jorda er bare ca. 650 lysår.

Kosmisk kortnytt (2020-utg.)

Før hver utgave av Himmelkalenderen oppdateres tekster, oversikter og bilder for å holde stoffet à jour med utviklingen innen astronomien. Nye oppdagelser publiseres daglig, og det er naturligvis mye interessant som ikke får plass i boka. For å bøte litt på dette har jeg inkludert et eget kapittel med korte notiser fra den senere tids nyheter på astronomifronten.

Kalender oktober 2019

Skrivebordsbakgrunn oktober 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens bilde er tatt ved ESOs Paranal-observatorium i Chile og viser Melkeveien som et lysende bånd over nattehimmelen. Den svakt lysende domen til høyre er del av taket på hotellet der astronomene bor.