Astrobloggen

Merkurpassasjen 2019

Merkur-passasje 11. november 2019

Mandag 11. november 2019 fra kl 13:35 til 19:04 vil den lille planeten Merkur passere sakte foran solskiven. En slik Merkur-passasje inntreffer høvelig sjeldent; neste sjanse kommer ikke før om 13 år. I Norge kan første del av begivenheten observeres fra rundt Tromsø og sørover ved hjelp av kikkert eller teleskop og et skikkelig solfilter.

Kalender september 2019

Skrivebordsbakgrunn september 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden byr på en illustrasjon av Starship, et gjenbrukbart, 55 meter langt romskip som SpaceX skal sende rundt Månen tidligst i 2023. En gruppe kunstnere vil være passasjerer, og billettene er betalt av en japansk milliardær.

Kalender august 2019

Skrivebordsbakgrunn august 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden byr på en kunstnerisk framstilling av en såkalt protoplanetarisk skive av støv og gass rundt en ung stjerne. Det er i slike skiver planeter etter hvert vokser fram.

Kalender juli 2019

Skrivebordsbakgrunn juli 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden viser atmosfæren til solsystemets klart største planet, Jupiter, brettet ut i all sin prakt. De lyse og mørke båndene kalles henholdsvis soner og belter. Den store røde flekk sees til høyre.

Delvis måneformørkelse

Delvis måneformørkelse 16.–17. juli 2019

På kvelden tirsdag 16. juli 2019 og utover natta inntreffer en delvis måneformørkelse der godt over halvparten av måneskiven formørkes. I Norge kan begivenheten observeres lavt på himmelen fra Trøndelag og sørover etter at Månen har stått opp. Fri sikt og klar himmel mot sørøst kreves.

Kalender juni 2019

Skrivebordsbakgrunn juni 2019

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden tar vi et nært blikk på vår egen planet, nærmere bestemt Paris nattestid. Blinkskuddet er tatt fra Den internasjonale romstasjonen (ISS), som kretser ca. 40 mil over jordoverflaten og gjennomfører 15,5 omløp hver dag.