Astronomiske gavetips

Astronomiske gaver og tips

Er du på jakt etter noe astronomisk å gi i gave? Lærerike bøker eller spennende dokumentarfilmer om universet, vakre astrobilder til å henge på veggen, en ekte meteoritt, en letthåndterlig prismekikkert eller kanskje et skikkelig teleskop? Her er noen tips (oppdatert november 2021).

0 – 500 kr

Astronomibøker

Bøker, blader og spill

Dokumentarfilmer, astronomi

Blu-ray/DVD

Meteoritt

Meteoritter er steiner fra verdensrommet som overlever turen gjennom jordatmosfæren og faller ned på bakken. De fleste stammer fra asteroidebeltet mellom banene til Mars og Jupiter. Meteoritter finnes i mange prisklasser, fra et par hundre kroner til tusenvis av kroner.

Norsk forhandler: Geotop

T-skjorter og kopper

Den norske romforsknings-podcasten Romkapsel har laget egne T-skjorter og kopper. Podcasten er for øvrig gratis og anbefales for rominteresserte.

500 – 3000 kr

Prismekikkert og landskapskikkert

En god prismekikkert kan fint anvendes til himmelobservasjoner. Faktisk kan en slik være et bedre valg for nybegynneren enn et stort og uhåndterlig teleskop, i alle fall i starten. En standard 7×50-type (7 gangers forstørrelse, 50 mm objektivdiameter) er et trygt valg. Større kikkerter (f.eks. 15×70 eller 20×80) finnes også, og disse har feste for fotostativ slik at man får avlastet skuldre og nakke.

Tre rimelige eksempler:

Spotting scope

En landskapskikkert, eller «spotting scope» på engelsk, kan også fungere for sporadiske observasjoner av Månen og planetene dersom den har vinklet innsyn (45 eller 90 grader). Merk at landskapskikkerter ofte selges uten stativ. Et stødig stativ er alfa og omega ved bruk av høye forstørrelser.

Et par eksempler:

Astronomiske bilder

Det finnes mange utenlandske nettbutikker som selger alt fra billige plakater til forseggjorte, innrammede bilder med astronomiske motiver. Frakt, moms, fortolling og potensielt lang leveringstid kan dog virke en smule avskrekkende for enkelte.

Sommerfugltåken

Et interessant alternativ er å laste ned ditt eget høyoppløste favorittbilde fra nettsidene til Hubble-teleskopet eller ESO og få det trykket på skumplate, lerret eller eksklusivt pleksiglass hos norske Japan Photo.

Selv har jeg et 1,5 meter bredt bilde av Carinatåken på stueveggen.

Teleskop

2000 – ca. 9000 kr: teleskop

For de som vurderer å kjøpe teleskop eller prismekikkert, anbefaler jeg å lese grundig det som står under overskriftene «Hva kan du forvente å se?» og «Utstyr: kikkert og teleskop» et stykke ned i artikkelen Observasjonstips for nybegynnere. Der finner du dessuten en rekke (gratis) ressurser som den ferske hobbyastronom kan benytte seg av.

Ta gjerne en prat med teleskopforhandleren (se under) eller en lokal amatørastronom før du legger tusenvis av kroner på bordet. Liste over alle astronomiforeninger i Norge finnes her.

Oppdatering nov. 2021:
Jeg har hvert år oppdatert oversikten under der jeg nevner og linker til spesifikke modeller. Dette har jeg dessverre måttet gi opp. Grunnen er at nettbutikkene ofte endrer linkene og tidvis har usikker/lang leveringstid. Interesserte kjøpere kan forhøre seg med de norske teleskopforhandlerne som er listet i neste avsnitt.

Noen eksempler på forholdsvis rimelige amatørteleskoper:

NB! ALDRI SE PÅ SOLA UTEN SOLFILTER FORAN KIKKERTEN/TELESKOPET!

Norske forhandlere av kikkerter og teleskoper

Denne saken ble oppdatert i november 2022.

Til opplysning har jeg ikke mottatt penger eller gjenytelser fra forhandlerne som er omtalt.