Astrobloggen

Kalender oktober 2014

Skrivebordsbakgrunn oktober 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er den vakre og velkjente Ringtåken (M57), en såkalt planetarisk tåke skapt av en gammel, døende stjerne som har støtt vekk sine ytre gasslag (foto: NASA, ESA og C.R. O’Dell/Vanderbilt Univ.).

Galaksehopen Abell 370

Gravitasjonslinsing – kunsten å bøye lys

Gravitasjon er en tiltrekningskraft som virker mellom absolutt alle partikler med masse. Den holder menneskene trygt nede på bakken og planetene i bane rundt Sola. At gravitasjonen avbøyer lys og alle andre typer elektromagnetisk stråling er derimot mindre kjent blant folk flest. Astronomer har gjort dette spesielle fenomenet til et unikt verktøy for å studere mørke og usynlige ting i universet.

Kalender september 2014

Skrivebordsbakgrunn september 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er det kommende European Extremely Large Telescope (E-ELT). Kjempeteleskopet vil få et hovedspeil på hele 39 meter i diameter og ventes å stå ferdig om rundt ti år (illustrasjon: ESO/L. Calcada).

Kalender august 2014

Skrivebordsbakgrunn august 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er en mosaikk av Saturn, sydd sammen av 144 bilder tatt i synlig lys av Cassini-sonden på et tidspunkt da Sola befant seg bak planetskiven. Cassini har gått i bane rundt Saturn i 10 år (foto: NASA/JPL-Caltech/SSI).

Sort hull og stjernekompanjong

Skrivebordsbakgrunn juli 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er en illustrasjon av et sort hull som suger til seg materie fra en oransje stjernekompanjong (foto: ESO/L. Calçada/M. Kornmesser).

Deberitz-teleskopet på Harestua

En generøs gave fra en ivrig amatørastronom gav Norsk Astronomisk Selskap ideen til å oppføre et eget teleskop ved Solobservatoriet på Harestua. Det gjenstår noe finansiering og ikke minst dugnadsarbeid, men planen er å ha observatoriet klart til bruk utpå høsten i år. Du kan selv bidra og senere gjøre egne observasjoner med det som har fått navnet Deberitz-teleskopet. (Oppdatert 20. august).