Astrobloggen

Kalender februar 2016

Skrivebordsbakgrunn februar 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er en illustrasjon av eksoplaneten HD 189733b, som er på størrelse med Jupiter og går i bane særdeles nær moderstjernen sin.

Planeter og formørkelser

Planetene og formørkelser i 2016

Den astronomiske håndboka Himmelkalenderen inneholder blant annet oversikter over kommende sol- og måneformørkelser og planetenes himmelvandringer og synlighet fra Norge gjennom året. Deler av denne informasjonen er også tilgjengelig her på nettsiden. Du finner linker til de oppdaterte oversiktene i hovedmenyen øverst på siden.

Kalender januar 2016

Skrivebordsbakgrunn januar 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er den fargerike stjernehopen NGC 3532 i stjernebildet Kjølen.

Stjerneskudd

Meteorsvermen Geminidene i 2015

Natt til mandag 14. desember og mandag kveld og utover natta fram mot tirsdag bør du titte opp på himmelen. Da vil du forhåpentlig kunne se flere titalls stjerneskudd i timen i forbindelse med meteorsvermen Geminidene. Forholdene ligger i år godt til rette for denne fine førjulssvermen, som har et noe mystisk opphav.

Kalender desember 2015

Skrivebordsbakgrunn desember 2015

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er tatt fra romstasjonen ISS og viser buede stjernespor over en opplyst jord. Bildet er satt sammen av mange 30-sekunders enkelteksponeringer.

Topp 10 2016

Topp 10 bilder fra Himmelkalenderen 2016

Mer enn 120 fargesprakende astronomibilder er med å krydre det omfattende faktastoffet i boka Himmelkalenderen. Størstedelen av bildematerialet skiftes ut mellom hver utgave. Her presenterer jeg ti av mine favorittbilder (med beskrivelser) fra Himmelkalenderen 2016.