Astrobloggen

Kalender desember 2018

Skrivebordsbakgrunn desember 2018

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser stjernespor på en langtidseksponering av himmelen over Gemini-observatoriet på toppen av den utdødde Mauna Kea-vulkanen på Hawaii.

Topp 10 2019

Topp 10 bilder fra Himmelkalenderen 2019

Mer enn 140 fargesprakende astronomibilder er med å krydre det omfattende faktastoffet i boka Himmelkalenderen. Størstedelen av bildematerialet skiftes ut mellom hver utgave. Her presenterer jeg ti av mine favorittbilder (med beskrivelser) fra 2019-utgaven.

Kalender november 2018

Skrivebordsbakgrunn november 2018

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser en stor støvstorm i Hellas-bassenget på Mars’ sørlige halvkule.

Kosmisk kortnytt (2019-utg.)

Før hver utgave av Himmelkalenderen oppdateres tekster, oversikter og bilder for å holde stoffet à jour med utviklingen innen astronomien. Nye oppdagelser publiseres daglig, og det er naturligvis mye interessant som ikke får plass i boka. For å bøte litt på dette har jeg inkludert et eget kapittel med korte notiser fra den senere tids nyheter på astronomifronten.

Kalender oktober 2018

Skrivebordsbakgrunn oktober 2018

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er spiralgalaksen NGC 3147 i stjernebildet Dragen. Diameteren er 140 000 lysår, avstanden ca. 130 millioner lysår.

Himmelkalenderen 2019

Ny utgave: Himmelkalenderen 2019

14. årgang av Himmelkalenderen kan nå bestilles her på nettsiden. Denne lettleste astronomiske håndboka på 224 sider er beregnet på alle som er interessert i universet og stjernehimmelen. Den inneholder en ukekalender for 2019 som også holder deg oppdatert på alt som skjer på himmelen. De resterende 160 sidene gir en lettfattelig og rikt illustrert gjennomgang av astronomiens viktigste emner.