Astrobloggen

Topp 10 2017

Topp 10 bilder fra Himmelkalenderen 2017

Mer enn 140 fargesprakende astronomibilder er med å krydre det omfattende faktastoffet i boka Himmelkalenderen. Størstedelen av bildematerialet skiftes ut mellom hver utgave. Her presenterer jeg ti av mine favorittbilder (med beskrivelser) fra den nyoppussede Himmelkalenderen 2017.

Kalender november 2016

Skrivebordsbakgrunn november 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser et spektakulært tåkekompleks i stjernebildet Seilet, hvor en supernova gikk av for rundt 11 000 år siden.

Kosmisk kortnytt (2017-utg.)

Før hver utgave av Himmelkalenderen oppdateres tekster, oversikter og bilder for å holde stoffet à jour med utviklingen innen astronomien. Nye oppdagelser publiseres daglig, og det er naturligvis mye interessant som ikke får plass i boka. For å bøte litt på dette har jeg i den nyoppussede utgaven lagt til et eget kapittel med korte notiser fra den senere tids nyheter på astronomifronten.

Kalender oktober 2016

Skrivebordsbakgrunn oktober 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er forholdsvis små og tette støvtåker kalt Bok-globuler, som sees i silhuett mot den rødlysende stjernefødestuen IC 2944 i stjernebildet Kentauren.

Himmelkalenderen 2017

Ny og oppgradert utgave: Himmelkalenderen 2017

Tolvte årgang av Himmelkalenderen kan nå bestilles her på nettsiden. Denne astronomiske håndboka er beregnet på alle som er interessert i universet og stjernehimmelen. Den inneholder en kalender for 2017, som også holder deg oppdatert på alt som skjer på himmelen. De resterende 160 sider gir en lettfattelig og rikt illustrert gjennomgang av astronomiens viktigste emner.

Penumbral måneformørkelse

Penumbral måneformørkelse og andre himmeltips for høsten

På kvelden fredag 16. september 2016 glir Månen inn i Jordas halvskygge, noe man kan se fra hele Norge. Penumbrale måneformørkelser som denne er verken sjeldne eller spektakulære, men likevel interessante for nysgjerrige himmeltittere. Her får du mer informasjon om denne og et knippe andre små himmelbegivenheter denne høsten.