Astrobloggen

Kalender mai 2017

Skrivebordsbakgrunn mai 2017

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne måneden byr på et nærbilde av en solflekk tatt i 2002 med det svenske solteleskopet SST på kanariøya La Palma.

Kalender april 2017

Skrivebordsbakgrunn april 2017

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser den irregulære dverggalaksen NGC 1569, som produserer stjerner i et forrykende tempo.

Kalender mars 2017

Skrivebordsbakgrunn mars 2017

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne måneden byr på et radarbilde i kunstige farger av den 1,5 km høye og 400 km brede dobbelttoppede vulkanen Sapas Mons på Venus.

Kalender februar 2017

Skrivebordsbakgrunn februar 2017

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er en illustrasjon av den jupiterlignende eksoplaneten CoRoT-2b, som kretser svært nær sin moderstjerne.

Planeter og formørkelser

Planetene og formørkelser i 2017

Den astronomiske håndboka Himmelkalenderen inneholder blant annet oversikter over kommende sol- og måneformørkelser og planetenes himmelvandringer og synlighet fra Norge gjennom året. Deler av denne informasjonen er også tilgjengelig her på nettsiden. Du finner linker til de oppdaterte oversiktene i hovedmenyen øverst på siden.

Kalender januar 2017

Skrivebordsbakgrunn januar 2017

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser planetene Jupiter (øverst), Venus (nederst t.v.) og Merkur (nederst t.h.) over ESOs La Silla-observatorium i Chile i mai 2013.