Astrobloggen

Planeter og formørkelser

Planetene og formørkelser i 2017

Den astronomiske håndboka Himmelkalenderen inneholder blant annet oversikter over kommende sol- og måneformørkelser og planetenes himmelvandringer og synlighet fra Norge gjennom året. Deler av denne informasjonen er også tilgjengelig her på nettsiden. Du finner linker til de oppdaterte oversiktene i hovedmenyen øverst på siden.

Kalender januar 2017

Skrivebordsbakgrunn januar 2017

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser planetene Jupiter (øverst), Venus (nederst t.v.) og Merkur (nederst t.h.) over ESOs La Silla-observatorium i Chile i mai 2013.

Kalender desember 2016

Skrivebordsbakgrunn desember 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne måneden byr på en spektakulær jordoppgang. Bildet ble tatt 12. oktober 2015 på et tidspunkt da NASAs månesonde LRO befant seg 134 km over Compton-krateret på Månens bakside.

Topp 10 2017

Topp 10 bilder fra Himmelkalenderen 2017

Mer enn 140 fargesprakende astronomibilder er med å krydre det omfattende faktastoffet i boka Himmelkalenderen. Størstedelen av bildematerialet skiftes ut mellom hver utgave. Her presenterer jeg ti av mine favorittbilder (med beskrivelser) fra den nyoppussede Himmelkalenderen 2017.

Kalender november 2016

Skrivebordsbakgrunn november 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser et spektakulært tåkekompleks i stjernebildet Seilet, hvor en supernova gikk av for rundt 11 000 år siden.

Kosmisk kortnytt (2017-utg.)

Før hver utgave av Himmelkalenderen oppdateres tekster, oversikter og bilder for å holde stoffet à jour med utviklingen innen astronomien. Nye oppdagelser publiseres daglig, og det er naturligvis mye interessant som ikke får plass i boka. For å bøte litt på dette har jeg i den nyoppussede utgaven lagt til et eget kapittel med korte notiser fra den senere tids nyheter på astronomifronten.