Flotte planeter (og en komet) på påskehimmelen

Forf.: JEO  |  Kategori: Observasjoner  |  Komm. (0)  |  Kommentér

Jupiter og de galileiske måner

Denne våren er det ingen store himmelbegivenheter i vente for oss som bor i Norge. Men det betyr ikke at det ikke er verdt å vende blikket oppover, spesielt om du er på hytta i påsken og har en mørk og klar stjernehimmel over deg. Stikkord er Mars, Jupiter og Saturn samt en iskald gjest fra solsystemets ytterste regioner.

Skrivebordsbakgrunn april 2014

Forf.: JEO  |  Kategori: Astrobilder  |  Komm. (0)  |  Kommentér

Kalender april 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er en kunstners framstilling av det nyoppdagede ringsystemet rundt asteroiden Chariklo i det ytre solsystem (illustrasjon: ESO/L. Calçada/N. Risinger, skysurvey.org).

Skrivebordsbakgrunn mars 2014

Forf.: JEO  |  Kategori: Astrobilder  |  Kommentarer av  |  Kommentér

Kalender mars 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er et utsnitt av den velkente Oriontåken tatt av Romteleskopet Hubble (foto: NASA, ESA og Hubble Heritage Team).

Forhåndsbestill praktbok om norske meteoritter

Forf.: JEO  |  Kategori: Diverse  |  Kommentarer av  |  Kommentér

Bok om norske meteoritter

Norges fremste eksperter på steiner fra verdensrommet – Morten Bilet, Jon Larsen, Øivind Thoresen og Rune Selbekk – jobber for tiden med ei påkostet og eksklusiv «coffee table»-bok om norske meteoritter. Dette er et idealistisk prosjekt hvor eventuelt overskudd går til Norsk meteorittnettverk og Naturhistorisk museum i Oslo. Boka utgis 14. juni 2014 og du får den for kr 299,- (ordinært 399,-) hvis du forhåndsbestiller.

For mer info om boka og bestilling, se prosjektets Facebook-side.

Skrivebordsbakgrunn februar 2014

Forf.: JEO  |  Kategori: Astrobilder  |  Kommentarer av  |  Kommentér

Kalender februar 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er en montasje av det vi kan kalle en delvis solformørkelse eller kanskje en månepassasje, avbildet av solsatellitten STEREO 25. februar 2007. Månens utstrekning er mye mindre enn det vi er vant med å se. Grunnen er at observasjonene ble gjort da romfartøyet befant seg 4,4 ganger lenger unna Månen enn vi på Jorda er (foto: NASA, montasje: himmelkalenderen.com).

Totale solformørkelser i Norge år 1900–2100

Forf.: JEO  |  Kategori: Observasjoner, Sola  |  Kommentarer av  |  Kommentér

Solformørkelse 1. aug. 2008

I hver av de foregående åtte utgavene av Himmelkalenderen har et av kapitlene omhandlet formørkelser synlige fra Norge det aktuelle år. Slik blir det ikke denne gangen ettersom 2014 ikke byr på en eneste sol- eller måneformørkelse på norsk jord. I år har jeg i stedet skrevet om hyppigheten av totale solformørkelser, med fokus på Norge det foregående og det nåværende århundre. Neste slike begivenhet kommer allerede i mars 2015, og Svalbard vil være det beste stedet i verden å oppleve den.

Planetene og formørkelser i 2014

Forf.: JEO  |  Kategori: Planeter, Sola  |  Kommentarer av  |  Kommentér

Planeter og formørkelser

Oversikt over planetenes himmelvandringer og synlighet fra Norge i 2014 er lagt ut på denne siden. Oversikt over sol- og måneformørkelser synlige fra Norge finnes vanligvis på denne siden, men i 2014 må man faktisk reise utenlands om man vil oppleve en slik begivenhet. Stoffet er hentet fra 2014-utgaven av Himmelkalenderen.