Astrobloggen

Deberitz-teleskopet på Harestua

En generøs gave fra en ivrig amatørastronom gav Norsk Astronomisk Selskap ideen til å oppføre et eget teleskop ved Solobservatoriet på Harestua. Det gjenstår noe finansiering og ikke minst dugnadsarbeid, men planen er å ha observatoriet klart til bruk utpå høsten i år. Du kan selv bidra og senere gjøre egne observasjoner med det som har fått navnet Deberitz-teleskopet.

Skrivebordsbakgrunn juni 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er sanddyner i Lyot-krateret på Mars’ nordlige lavlandssletter. Bildet er i kunstige farger og er tatt av Mars Reconnaissance Orbiter (foto: NASA/JPL/Univ. of Arizona).

Skrivebordsbakgrunn mai 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser et såkalt korona-masseutbrudd på Sola, fotografert av solsatellitten SDO 31. august 2012. I det voldsomme utbruddet ble millioner av tonn ladde partikler slynget ut i rommet med hastigheter på godt over 5 millioner km/t (foto: NASA/SDO).

Jupiter

Flotte planeter (og en komet) på påskehimmelen

Denne våren er det ingen store himmelbegivenheter i vente for oss som bor i Norge. Men det betyr ikke at det ikke er verdt å vende blikket oppover, spesielt om du er på hytta i påsken og har en mørk og klar stjernehimmel over deg. Stikkord er Mars, Jupiter og Saturn samt en iskald gjest fra solsystemets ytterste regioner.

Skrivebordsbakgrunn april 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er en kunstners framstilling av det nyoppdagede ringsystemet rundt asteroiden Chariklo i det ytre solsystem (illustrasjon: ESO/L. Calçada/N. Risinger, skysurvey.org).

Skrivebordsbakgrunn mars 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er et utsnitt av den velkente Oriontåken tatt av Romteleskopet Hubble (foto: NASA, ESA og Hubble Heritage Team).