Astrobloggen

Kalender desember 2014

Skrivebordsbakgrunn desember 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er kometen 67P/Tsjurjumov–Gerasimenko avbildet av Rosetta-sonden, som nå går i bane rundt kometkjernen. Rosettas landingsfartøy Philae landet på overflaten 12. november i år (foto: European Space Agency).

Topp 10 astronomibilder 2015

Topp 10 bilder fra Himmelkalenderen 2015

Mer enn 120 fargesprakende astronomibilder er med å krydre det omfattende faktastoffet i boka Himmelkalenderen. Størstedelen av bildematerialet skiftes ut mellom hver utgave. Her presenterer jeg ti av mine favorittbilder (med beskrivelser) fra Himmelkalenderen 2015.

Kalender november 2014

Skrivebordsbakgrunn november 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er spiralgalaksen Messier 83 i stjernebildet Vannslangen. De iøynefallende rosa flekkene er områder med lysende hydrogengass hvor det foregår intens stjernedannelse (foto: NASA, ESA og Hubble Heritage Team/STScI/AURA).

Strekke seg mot stjernehimmelen

På vinterhimmelen 2014–2015

Høstmørket har senket seg og det er på tide med en kortfattet gjennomgang av hva himmelen over Norge kan by på denne vinteren. Høydepunkter er meteorsvermene Leonidene og Geminidene, planeten Jupiter og en spektakulær total solformørkelse. Stjernekikkert er ikke påkrevd, et øye eller to er nok for de fleste observasjoner.

Himmelkalenderen 2015

Jubileumsutgave: Himmelkalenderen 2015

Tiende årgang av Himmelkalenderen kan nå bestilles her på nettsiden. Denne lettleste astronomiske håndboka på 208 sider er beregnet for alle som er interessert i universet og stjernehimmelen. Den inneholder en kalender for 2015, som også holder deg oppdatert på alt som skjer på himmelen. De resterende 140 sidene gir en lettfattelig og rikt illustrert gjennomgang av astronomiens viktigste emner.

Kalender oktober 2014

Skrivebordsbakgrunn oktober 2014

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned spesiallagde månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er den vakre og velkjente Ringtåken (M57), en såkalt planetarisk tåke skapt av en gammel, døende stjerne som har støtt vekk sine ytre gasslag (foto: NASA, ESA og C.R. O’Dell/Vanderbilt Univ.).