Astrobloggen

Kalender mai 2018

Skrivebordsbakgrunn mai 2018

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er spiralgalaksen NGC 891, som sees rett fra kanten. Galaksen ligger i stjernebildet Andromeda, ca. 30 millioner lysår fra Jorda.

Kalender april 2018

Skrivebordsbakgrunn april 2018

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser den vestlige delen av Slørtåken (NGC 6960), som stammer fra en supernovaeksplosjon som inntraff for rundt 8000 år siden.

Til informasjon: Redusert aktivitet

Det er redusert aktivitet på nettsiden på ubestemt tid. Innlegg som allerede er ferdigskrevet, vil fortsette å bli publisert automatisk i tiden framover. Se for øvrig hovedmenyen for årsaktuelt så vel som generelt astronomistoff.

Kalender mars 2018

Skrivebordsbakgrunn mars 2018

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er kulehopen Messier 15 i stjernebildet Pegasus. Hopen inneholder over 100 000 stjerner og befinner seg ca. 34 000 lysår unna Jorda.

Kalender februar 2018

Skrivebordsbakgrunn februar 2018

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er Saturn, «Ringenes herre», fotografert fra nordsiden av romsonden Cassini.

Total måneformørkelse

Total måneformørkelse 31. januar 2018

Onsdag 31. januar passerer Månen inn i skyggen fra Jorda og gir oss den første av to totale måneformørkelser i 2018. Her til lands må man befinne seg i det høye nord for å ha mulighet til å oppleve den totale fasen.