Astrobloggen

Kalender juli 2016

Skrivebordsbakgrunn juli 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er en elegant sanddyne på Mars, vår naboplanet i ytre bane. Bildet er tatt av Mars Reconnaissance Orbiter.

Kalender juni 2016

Skrivebordsbakgrunn juni 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er tatt like etter at Merkur passerte inn foran solskiven den 9. mai i år. Planeten sees som en liten mørk prikk ved randen til venstre.

Kalender mai 2016

Skrivebordsbakgrunn mai 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser overflaten til Merkur. Vi ser store og gamle nedslagskratre delvis fylt igjen av lava, med mindre og yngre kratre oppå.

Kalender april 2016

Skrivebordsbakgrunn april 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er solnedgang ved ESOs Paranal-observatorium, som holder til 2600 moh. i Atacamaørkenen i Chile.

Kalender mars 2016

Skrivebordsbakgrunn mars 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er Jupiter-månen Europa, som trolig har et saltholdig hav under sin heldekkende iskappe.

Merkurpassasje2016_intro

Merkur-passasje 9. mai 2016

Mandag 9. mai 2016 fra kl 13:12 til 20:41 vil den lille planeten Merkur passere sakte foran solskiven. En slik Merkur-passasje inntreffer høvelig sjeldent. Denne utgaven kan observeres fra start til slutt fra hele Norge ved hjelp av kikkert eller teleskop og et skikkelig solfilter. Her finner du alt du trenger å vite om begivenheten.