Astrobloggen

Kalender mai 2016

Skrivebordsbakgrunn mai 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser overflaten til Merkur. Vi ser store og gamle nedslagskratre delvis fylt igjen av lava, med mindre og yngre kratre oppå.

Kalender april 2016

Skrivebordsbakgrunn april 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er solnedgang ved ESOs Paranal-observatorium, som holder til 2600 moh. i Atacamaørkenen i Chile.

Kalender mars 2016

Skrivebordsbakgrunn mars 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er Jupiter-månen Europa, som trolig har et saltholdig hav under sin heldekkende iskappe.

Kalender februar 2016

Skrivebordsbakgrunn februar 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er en illustrasjon av eksoplaneten HD 189733b, som er på størrelse med Jupiter og går i bane særdeles nær moderstjernen sin.

Planeter og formørkelser

Planetene og formørkelser i 2016

Den astronomiske håndboka Himmelkalenderen inneholder blant annet oversikter over kommende sol- og måneformørkelser og planetenes himmelvandringer og synlighet fra Norge gjennom året. Deler av denne informasjonen er også tilgjengelig her på nettsiden. Du finner linker til de oppdaterte oversiktene i hovedmenyen øverst på siden.

Kalender januar 2016

Skrivebordsbakgrunn januar 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er den fargerike stjernehopen NGC 3532 i stjernebildet Kjølen.