Astrobloggen

Kalender august 2015

Skrivebordsbakgrunn august 2015

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne måneden byr på en bildemontasje med dvergplaneten Pluto og månen Charon, to fjerne kloder man ikke visste hvordan så ut før romsonden New Horizons fløy forbi 14. juli i år.

Kalender juli 2015

Skrivebordsbakgrunn juli 2015

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er et knippe av teleskopene ved La Silla-observatoriet, et av anleggene som European Southern Observatory (ESO) har i Atacamaørkenen i Chile.

Kalender juni 2015

Skrivebordsbakgrunn juni 2015

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne måneden byr på et spektakulært nærbilde av en blendende vakker solflekk tatt med det svenske solteleskopet SST på kanariøya La Palma.

Kalender mai 2015

Skrivebordsbakgrunn mai 2015

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er Oriontåken, en av de største og vakreste stjernefabrikkene i vårt astronomiske nabolag.

Kalender april 2015

Skrivebordsbakgrunn april 2015

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er et blinkskudd av den totale solformørkelsen som inntraff på Svalbard 20. mars i år.

Foto: Nick James

Da Sola forsvant

Forrige uke opplevde Norge en total solformørkelse. Den var total sett fra Svalbard, mens resten av landet fikk se en svært stor delvis formørkelse. Skyer la en demper på opplevelsen mange steder, men i det høye nord bød himmelen på et strålende show. Her er et knippe flotte bilder og videoer som oppsummerer begivenheten.