Astrobloggen

Penumbral måneformørkelse

Penumbral måneformørkelse og andre himmeltips for høsten

På kvelden fredag 16. september 2016 glir Månen inn i Jordas halvskygge, noe man kan se fra hele Norge. Penumbrale måneformørkelser som denne er verken sjeldne eller spektakulære, men likevel interessante for nysgjerrige himmeltittere. Her får du mer informasjon om denne og et knippe andre små himmelbegivenheter denne høsten.

Kalender september 2016

Skrivebordsbakgrunn september 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er et maleri der vi ser Galileo Galilei vise fram det nyoppfunne teleskop for dogen i Venezia, Leonardo Donato, i 1609.

Kalender august 2016

Skrivebordsbakgrunn august 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er Melkeveibåndet og de to magellanske skyer. Skyene er små irregulære galakser og sees like over teleskopet til høyre.

Kalender juli 2016

Skrivebordsbakgrunn juli 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er en elegant sanddyne på Mars, vår naboplanet i ytre bane. Bildet er tatt av Mars Reconnaissance Orbiter.

Kalender juni 2016

Skrivebordsbakgrunn juni 2016

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er tatt like etter at Merkur passerte inn foran solskiven den 9. mai i år. Planeten sees som en liten mørk prikk ved randen til venstre.