Astrobloggen

Kalender oktober 2018

Skrivebordsbakgrunn oktober 2018

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er spiralgalaksen NGC 3147 i stjernebildet Dragen. Diameteren er 140 000 lysår, avstanden ca. 130 millioner lysår.

Himmelkalenderen 2019

Ny utgave: Himmelkalenderen 2019

14. årgang av Himmelkalenderen kan nå bestilles her på nettsiden. Denne lettleste astronomiske håndboka på 224 sider er beregnet på alle som er interessert i universet og stjernehimmelen. Den inneholder en ukekalender for 2019 som også holder deg oppdatert på alt som skjer på himmelen. De resterende 160 sidene gir en lettfattelig og rikt illustrert gjennomgang av astronomiens viktigste emner.

Kalender september 2018

Skrivebordsbakgrunn september 2018

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er et utsnitt av Lagunetåken (M8) i stjernebildet Skytten, avbildet i synlig og infrarød lys av Romteleskopet Hubble.

Delvis solformørkelse

Delvis solformørkelse 11. august 2018

På formiddagen lørdag 11. august 2018 passerer Månen inn mellom Jorda og Sola og forårsaker en delvis solformørkelse. Sett fra Norge dekker Månen opptil 35 % av solskiven. Klart best er det i nord. Dessuten, halvannet døgn senere inntreffer meteorsvermen Perseidene.

Kalender august 2018

Skrivebordsbakgrunn august 2018

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne måneden byr på en bildemontasje av den totale måneformørkelsen som inntraff 31. januar i år. Man kan se at jordskyggen er buet – en følge av at planeten vår er rund.

Total måneformørkelse

Total måneformørkelse 27. juli 2018

På kvelden fredag 27. juli inntreffer en svært langvarig total måneformørkelse. Begivenheten kan sees i hele Norge, men det er bare den sørligste halvdelen av landet som får sjansen til å oppleve den spennende totale fasen. Planeten Mars blander seg også inn i himmelshowet.