Astrobloggen

Kalender mars 2024

Skrivebordsbakgrunn mars 2024

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens bilde ble tatt på Månen i desember 1972, siste gang mennesker satte sin fot der. Astronaut Harrison Schmitt står til venstre for steinblokken, mens månebilen sees til høyre.

Kalender februar 2024

Skrivebordsbakgrunn februar 2024

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne måneden viser en illustrasjon av en stor komet over Tyskland i 1401. Før i tiden ble kometer ofte sett på som et varsel på en kommende ulykke eller tragedie. En påfølgende pest i Schwaben ble koblet til 1401-kometen.

Kalender januar 2024

Skrivebordsbakgrunn januar 2024

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens bilde er et blinkskudd av fullmånen bak det største teleskopet ved Kitt Peak-observatoriet i Arizona i USA. Med litt hell eller planlegging og et kamera med zoom kan alle ta spektakulære bilder av Månen, gjerne med et interessant motiv i forgrunnen.

Kalender desember 2023

Skrivebordsbakgrunn desember 2023

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens motiv er spiralgalaksen NGC 7038. Tross avstanden på ca. 220 millioner lysår har Romteleskopet Hubble fanget en vell av detaljer i spiralarmene, deriblant rødlige stjernetåker, blå regioner med hoper av nydannede stjerner, og brune bånd med kosmisk støv.

Topp 10 2024

Topp 10 bilder fra Himmelkalenderen 2024

Mer enn 140 fargesprakende astronomibilder er med å krydre det omfattende faktastoffet i boka Himmelkalenderen. Størstedelen av bildematerialet skiftes ut mellom hver utgave. Her presenterer jeg ti av mine favorittbilder (med beskrivelser) fra 2024-utgaven.

Kalender november 2023

Skrivebordsbakgrunn november 2023

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Denne månedens bilde er tatt fra toppen av Mauna Kea, en inaktiv vulkan 4200 moh. på Hawaii. Til høyre sees teleskopet Gemini North, til venstre Melkeveien liggende vannrett over et skylag som delvis stopper lysforurensning fra byen Hilo (grønt skinn) og et vulkanutbrudd (rød glød).