Astrobloggen

Kalender mars 2015

Skrivebordsbakgrunn mars 2015

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er Månens fullstendig kraterdekte bakside, en side du ikke kan se gjennom et teleskop ettersom Månen alltid viser samme side mot Jorda.

Kalender februar 2015

Skrivebordsbakgrunn februar 2015

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde viser gigantiske søyler av gass og støv i Ørnetåken (Messier 16). Strukturene har fått kallenavnet «Pillars of Creation». Bildet er tatt i anledning 25-årsjubileet til Romteleskopet Hubble.

Total solformørkelse på Svalbard, delvis i Norge

Total/delvis solformørkelse 20. mars 2015

På formiddagen fredag 20. mars 2015 passerer Månen inn mellom Jorda og Sola og skaper en spektakulær total solformørkelse på Svalbard og en svært stor delvis formørkelse i hele Fastlands-Norge. Hvis været spiller på lag, så ta en titt opp på himmelen – det er over 46 år til neste slike formørkelse i Norge. Her finner du alt du trenger å vite om begivenheten.

Planeter og formørkelser

Planetene og formørkelser i 2015

Den astronomiske håndboka Himmelkalenderen inneholder blant annet oversikter over kommende sol- og måneformørkelser og planetenes himmelvandringer og synlighet fra Norge gjennom året. Deler av denne informasjonen er også tilgjengelig her på nettsiden. Du finner linker til de oppdaterte oversiktene i hovedmenyen øverst på siden.

Kalender januar 2015

Skrivebordsbakgrunn januar 2015

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens bilde er en illustrasjon av det sorte hullet Cygnus X-1, som er 15 ganger mer massivt enn Sola og suger til seg materie fra en stor, blå stjernekompanjong.

Wanderers: Victoria-krateret på Mars

Wanderers: sci-fi-kortfilm til å få gåsehud av

Wanderers er en inspirerende og aldeles nydelig visjon om menneskehetens framtid i solsystemet. Scenene i kortfilmen er delvis basert på vitenskapelige konsepter og ekte bilder tatt av romsonder. Disse tre og et halvt minuttene tar deg med på en fantastisk reise i solsystemet vårt, og du vil garantert ikke bli skuffet.