Astrobloggen

Planeter og formørkelser

Planetene og formørkelser i 2018

Den astronomiske håndboka Himmelkalenderen inneholder blant annet oversikter over kommende sol- og måneformørkelser og planetenes himmelvandringer og synlighet fra Norge gjennom året. Deler av denne informasjonen er også tilgjengelig her på nettsiden. Du finner linker til de oppdaterte oversiktene i hovedmenyen øverst på siden.

Kalender januar 2018

Skrivebordsbakgrunn januar 2018 (nå i 4K)

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Nytt av året er 4K-oppløsning! Først ut er et superdetaljert bilde av et ungt nedslagskrater (1,4 km i diameter) på Månen.

Kalender desember 2017

Skrivebordsbakgrunn desember 2017

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er vår egen, blå planet. Bildet er basert på observasjoner gjort med en rekke satellitter.

Topp 10 2018

Topp 10 bilder fra Himmelkalenderen 2018

Mer enn 140 fargesprakende astronomibilder er med å krydre det omfattende faktastoffet i boka Himmelkalenderen. Størstedelen av bildematerialet skiftes ut mellom hver utgave. Her presenterer jeg ti av mine favorittbilder (med beskrivelser) fra 2018-utgaven.

Stjerneskudd

Leonidene og Geminidene i 2017

Leonidene og Geminidene er to årvisse meteorsvermer i førjulstiden. Nettene til 17. og 18. november (Leonidene) og ikke minst natt til 14. desember (Geminidene) bør du titte opp på himmelen hvis det er klarvær. I år kan begge svermene nytes uten forstyrrende månelys. I denne saken får du også tips om forestående stjerneokkultasjoner og formørkelser.

Kalender november 2017

Skrivebordsbakgrunn november 2017

Her på himmelkalenderen.com kan du laste ned månedskalendere med flotte astronomibilder. Kalenderne kan brukes som skrivebordsbakgrunn på datamaskinen din eller printes ut og henges på veggen. Denne månedens motiv er Jupiter. Det kontrastforsterkede bildet er tatt av romsonden Juno, som for tiden kretser rundt gasskjempen.